Σάββατο 31 Μαΐου 2014

Και όμως, η υποβάθμιση της υπεροπλίας του πολεμικού ναυτικού στο Αιγαίο εξαρτάται απο την Γερμανία και την «Τhyssen Krupp»

«Επανεκκίνηση» για τα υποβρύχια.
Η ελληνική πλευρά κατέστησε σαφές στους Γερμανούς ότι διαθέτει 75 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση των τεσσάρων υποβρυχίων.
O πρόεδρος του κλάδου Βιομηχανικών Λύσεων της «Τhyssen Krupp» Χανς Κρίστοφ Αζπόντιεν και ο υπεύθυνος για τις πωλήσεις των υποβρυχίων, Αντρέας Μπουρμέστερ, έμειναν την προπερασμένη Τετάρτη ικανοποιημένοι από την κρίσιμη συνάντησή τους με τον αρχηγό του ΓΕΝ, αντιναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη και τους συνεργάτες του. Αντικείμενο ήταν η επανέναρξη της κατασκευής των υποβρυχίων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Μάλιστα, μία ημέρα νωρίτερα, έτερος ανώτατος αξιωματικός, ο αντιναύαρχος Ηλ. Δημόπουλος, διαβεβαίωνε τους εργαζόμενους ότι θα απασχοληθούν επί μία διετία με αποδοχές που θα «είναι προσαρμοσμένες στις δημοσιονομικές αναγκαιότητες». Τι σημαίνει αυτό; Οτι οι εργαζόμενοι θα λαμβάνουν 35% χαμηλότερους μισθούς σε σχέση με τον Απρίλιο του 2012, όταν διακόπηκαν οι εργασίες στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ). Ο χρόνος απασχόλησης των 1.200 εργαζομένων καθορίσθηκε από τον ίδιο στα δύο έτη.

Η έλευση των Γερμανών στην Αθήνα καθυστέρησε επί δεκαήμερο, καθώς πρώτα ήθελαν να συνεννοηθούν με τον εταίρο τους στα ΕΝΑΕ κ. Ισκαντάρ Σάφα. Οπως πληροφορείται η «Κ», ο κ. Σάφα έστειλε τις προηγούμενες εβδομάδες τρεις επιστολές στον υπουργό Ανάπτυξης κ. Κωστή Χατζηδάκη, ρωτώντας:

1) Για την άρση της απαγόρευσης κατασκευής πολεμικών πλοίων τρίτων χωρών στα ΕΝΑΕ.

2) Την απόδοση της «δεξαμενής 5» στα ΕΝΑΕ και

3) Τον τρόπο αποζημίωσης των ΕΝΑΕ από επιπλέον κόστη.

Ο επίτροπος Ανταγωνισμού κ. Χοακίν Αλμούνια έχει διαβεβαιώσει τον κ. Χατζηδάκη ότι συμφωνεί με την ερμηνεία της λεγόμενης «στρατιωτικής αποφάσεως», ώστε τα ΕΝΑΕ να δύνανται να κατασκευάζουν πολεμικά πλοία τρίτων χωρών, αλλά οι εκπρόσωποι του κ. Σάφα ανησυχούν καθώς ο Ισπανός επίτροπος αποχωρεί και οι διαβεβαιώσεις του ήσαν μόνο προφορικές.

Επιτυχία
Σε αυτό το πλαίσιο, κρίνεται ως επιτυχία του αρχηγού ΓΕΝ η αίσθηση που μετέδωσε ότι δεν επιθυμεί να επιβαρύνει τη γερμανική πλευρά με πρόσθετες απαιτήσεις, αλλά επιδιώκει μετά δέκα χρόνια «θυελλώδους σχέσης» μεταξύ Ελλάδος και του Γερμανού προμηθευτή πρακτικά αποτελέσματα. Η ελληνική πλευρά κατέστησε σαφές ότι διαθέτει 75 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση των τεσσάρων υποβρυχίων, ενώ η γερμανική πλευρά συμφωνεί να παρακολουθήσει κατ’ αρχήν την ολοκλήρωση και τις δοκιμές του πιο προχωρημένου «σε έργο» υποβρυχίου τύπου 214, το «Ματρώζος».

Η γερμανική πλευρά θα παρακολουθήσει με στέλεχός της την ολοκλήρωση του «Ματρώζου», υποδεικνύοντας συμπληρώσεις, συντήρηση και όποιες αναγκαίες αλλαγές. Παράλληλα, έγινε γνωστό από πηγές της «Κ» ότι η Thyssen δεν προτίθεται να δώσει εγγύηση καλής λειτουργίας των υποβρυχίων, δηλαδή τη «σφραγίδα» της, καθώς θα είναι υπόλογη σε περίπτωση αστικών και ποινικών ευθυνών. Αλλες πηγές επισήμαναν ότι ο γερμανικός οίκος είναι «πολύ μακριά» από το πεδίο κατασκευής των υποβρυχίων, ωστόσο η γερμανική πλευρά θεωρεί σωστό βήμα την πρωτοβουλία του υπουργού Αμύνης να αναλάβει το ΓΕΝ την ολοκλήρωση των υποβρυχίων. Η Thyssen δεν έχει εισέλθει σε λεπτομέρειες, θεωρεί τις έως τώρα συνομιλίες πολιτικού χαρακτήρα και αναμένει οι τεχνικές λεπτομέρειες να προσδιοριστούν σε ένα επόμενο στάδιο. Ο αντιναύαρχος κ. Δημόπουλος είχε υπολογίσει το κόστος των δοκιμών σε έγγραφο που βρίσκεται εν γνώσει της «Κ» περί τα 40 εκατ. ευρώ, αλλά τώρα το Π.Ν. υπολογίζει ότι «θα κάνει πολύ περισσότερα πράγματα» απ’ ό,τι υπολόγιζε πριν από δύο χρόνια.

Η γερμανική πλευρά επίσης υπολογίζει ότι θα πληρωθεί για όσες υπηρεσίες προσφέρει –έχοντας «κακή εμπειρία» από τις συναλλαγές της με τις ελληνικές κυβερνήσεις στο παρελθόν– αλλά λαμβάνει υπόψη της τα «όρια» της ελληνικής κυβέρνησης –75 εκατ.– που κατέστησαν σαφή τόσο ο κ. Δημ. Αβραμόπουλος όσο και ο αρχηγός ΓΕΝ. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» από το περιβάλλον του κ. Σάφα, στην ολοκλήρωση των εργασιών των υποβρυχίων θα εμπλακούν και κάποιοι υπάλληλοι της εταιρείας CMN, του ναυπηγείου δηλαδή που κατέχει ο Λιβανέζος επιχειρηματίας στη Γαλλία, ναυπηγώντας πλοία επιφανείας για τους στόλους πολλών χωρών, κυρίως της Αφρικής αλλά και της Ασίας.