Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2014

Πάνω απο 500.000 Έλληνες Ορθόδοξοι πολίτες αρνούνται να παραλάβουν το ΑΜΚΑ καθώς και το ΑΦΜ για θρησκευτικούς λόγους

«Ζητούμε να ερχόμαστε σε συναλλαγή με το κράτος και τα ασφαλιστικά Ταμεία με βάση τον αριθμό της αστυνομικής μας ταυτότητας»Εχετε αριθμό ΑΦΜ, αποκτήσατε και ΑΜΚΑ και τα χρησιμοποιείτε για να έρχεστε σε επικοινωνία με τις υπηρεσίες του κράτους, των ασφαλιστικών ταμείων, την εφορία.
Το θεωρείτε λογικό, αν και μερικές φορές κουραστικό να «μπερδεύεσαι» με τόσα νούμερα. Δίπλα μας ωστόσο υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι, που για θρησκευτικούς λόγους αρνήθηκαν να πάρουν ΑΦΜ και ΑΜΚΑ, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στις συναλλαγές με το Δημόσιο και ειδικά με τις υπηρεσίες υγείας. Πρόκειται για τους λεγόμενους «παλαιοημερολογίτες».
Οι παλαιοημερολογίτες ή οπαδοί του πάτριου ημερολογίου ή Γνήσιοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί (όπως ονομάζεται σήμερα ένα μεγάλο μέρος τους) αποσχίσθηκαν από την επίσημη Εκκλησία της Ελλάδος το 1924 όταν η τελευταία υιοθέτησε το Γρηγοριανό Ημερολόγιο (που ακολουθούσε ήδη το ελληνικό κράτος και πλέον είναι διεθνές) αντί του Ιουλιανού, που ίσχυε μέχρι τότε.
 Η διαφορά μεταξύ των δύο ημερολογίων είναι μόνο 13 μέρες, αλλά το χάσμα για τους παλαιοημερολογίτες ήταν πολλών αιώνων, ανάγεται πίσω στο σχίσμα της χριστιανικής εκκλησίας σε Δυτική και Ανατολική, σε Καθολική και Ορθόδοξη. Η κατηγορία που απέδιδαν προς την επίσημη Εκκλησία της Ελλάδας ήταν ότι προσαρμόζεται στα πρότυπα του Παπισμού, υποκύπτει στην αίρεση του οικουμενισμού και ακυρώνει την ορθόδοξη πίστη.

Ενενήντα χρόνια μετά, η αντίθεση των παλαιοημερολογιτών με την επίσημη Εκκλησία παραμένει ενεργή αν και οι «πολεμικές αναμετρήσεις» έχουν σχεδόν εκλείψει, ιδιαίτερα μετά τη νομοθετική παρέμβαση του 1982 περί ανεξιθρησκείας. Οι ίδιοι έχουν πολυδιασπαστεί σε άνω των δέκα ρευμάτων, συνέπεια των δογματικών τάσεων αλλά και προσωποπαγών καταστάσεων. Σήμερα, δεν αρνούνται το καθιερωμένο ημερολόγιο, αλλά διατηρούν το χριστιανικό εορτολόγιο σύμφωνα με το Ιουλιανό, δηλαδή για παράδειγμα τα Χριστούγεννα τα εορτάζουν στις 7 Ιανουαρίου.

Πόσοι είναι οι πιστοί που ακολουθούν τις παλαιοημερολογίτικες εκκλησίες; Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά, καθώς ποτέ δεν έχει γίνει υπολογισμός, ενώ και οι ίδιοι δεν καταγράφονται διαφορετικά (δηλώνουν Χριστιανοί Ορθόδοξοι). Παλαιότεροι υπολογισμοί έχουν ανεβάσει τον
«Οι παλαιοημερολογίτες εκφράζουν τη συντηρητική τάση στην Ορθοδοξία. Εναντιώνονται σε ό,τι αισθάνονται ότι παραπέμπει στην παγκοσμιοποίηση, στην τεχνολογία, στον ορθολογισμό, οτιδήποτε έρχεται κυρίως από Δυσμάς, από την ψυχανάλυση μέχρι τον σοσιαλισμό», λέει στην «Κ» ο κ. Μάριος Μπέγζος, καθηγητής στη Θεολογική Σχολή Αθηνών.
Ετσι, για πολλά χρόνια ήταν εξόριστος ακόμα και ο... ηλεκτρισμός από εκκλησίες παλαιοημερολογιτών, που φωτίζονταν μόνο από κεριά. Μάλιστα όταν κυκλοφόρησε το ευρώ, πολλοί εξακολούθησαν να χρησιμοποιούν δραχμές, μέχρι να εξαντληθούν τα αποθέματά τους. Σήμερα βέβαια οι Εκκλησίες του παλαιού ημερολογίου έχουν ιστοσελίδες στο Ιντερνετ, αν και ο φόβος απέναντι στους κινδύνους μιας μηχανοποιημένης κοινωνίας εξακολουθεί.

«Οι παλαιοημερολογίτες συμμετέχουν ενεργ
ά σε αντιδράσεις ενάντια σε “βλάσφημες” ταινίες ή θεατρικά έργα, ή ενάντια στις ηλεκτρονικές ταυτότητες, ενάντια σε οτιδήποτε εκτιμούν ότι προσβάλλει τις παραδόσεις της Ορθοδοξίας», σημειώνει ο κ. Μπέγζος. Η πολιτική τους συμπεριφορά είναι πολυποίκιλη, με μια ροπή βεβαίως προς τις συντηρητικές πολιτικές εκφράσεις.

Αρκετοί παλαιοημερολογίτες θεωρούν ότι η αντίθεσή τους στις ηλεκτρονικές ταυτότητες, την ψηφιοποίηση των στοιχείων κ.λπ. πηγάζει από το αίτημα ενάντια στην κρατική τάση «παρακολούθησης» και πρέπει να γίνει σεβαστό ως αντίρρηση συνείδησης. «Ζητούμε να ερχόμαστε σε συναλλαγή με το κράτος και τα ασφαλιστικά Ταμεία με βάση τον αριθμό της αστυνομικής μας ταυτότητας» λένε, προβάλλοντας ένα ζήτημα που χρειάζεται αντιμετώπιση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΛΑΦΡΟΣ
kathimerini.gr